یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: به دنبال گرانی و کمبود داروی آونکس که مهمترین داروی مصرفی بیماران ام‌اس است، جمعی از بیماران به همراه خانواده‌های مبتلا به ام‌اس در مقابل داروخانه هلال احمر تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند، اگرچه هیچ ‌یک از مسئولان وزارت بهداشت و هلال احمر در بین تجمع‌کنندگان حاضر نشدند.

تجمع‌کنندگان علت اعتراض خود را، کمبود داروی مورد نیاز بیماران ام‌اس عنوان کردند و تاکید کردند که این وضعیت در دو ماه گذشته تشدید شده و هم‌اکنون بیماران با مشکلات درمانی مواجه هستند.

به گفته آنان، فقط طی دو روز گذشته 400 تقاضا برای دریافت داروی بتافرون در این داروخانه وجود داشت که تنها 65 نفر موفق به دریافت دارو شدند.

محمد خسرو‌یار،‌ مدیر انجمن ام اس ایران در گفتگو با همشهری، می‌گوید: «چند روز پیش وزارت بهداشت خبر توزیع این دارو را اعلام کرد و گفت این دارو در سراسر داروخانه‌ها در تهران توزیع شده، ولی عملاً به علت کم بودن این دارو، داروخانه‌ها با سیل عظیمی از بیماران که نتوانستند آونکس را تهیه کنند روبه‌رو شدند.»

خسرویار به مسئولیت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت نسبت به این تجمع‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «این داروها تحت نظر این بخش از وزارت بهداشت توزیع می‌شوند و  این اولین بار نیست که این ناهماهنگی در توزیع داروهای اساسی بیماران بوجود می‌آید و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت باید جوابگو باشد که چرا داروها به اندازه کافی در اختیار داروخانه‌های دولتی قرار نمی‌گیرد.»

هم‌اکنون تعداد بیماران ام اس ثابت شده در کشور حدود 35 هزار نفر است که یک سوم آنها نیاز به داروهای اینترفرون دارند، در حالی که همه آنها نیز از خدمات بیمه برخوردار نیستند. آونکس هم یکی از سه داروی مصرفی بیماران ام‌اس و از خانواده اینترفرون‌هاست.

در حالی که بیماران مبتلا به ام‌اس مدت‌هاست از کمبود و گرانی داروی آونکس گله می‌کنند، با وجود تولید داخلی و ورود این دارو به بازار، قیمت نمونه خارجی این دارو بیش از 3 برابر شده است.

در شهر تهران این دارو فقط در چند داروخانه محدود توزیع می‌شود، اما در بازار آزاد ناصر خسرو  این دارو را به آسانی می‌توان به قیمت 280 هزار تومان تهیه کرد.

دکتر عبدالله شاه رضایی، مدیر‌کل دارو و تجهیزات معاونت درمان و توانبخشی هلال‌احمر در این باره می‌گوید: «به زودی سهمیه دارویی بیماران ام‌اس از طریق وزارت بهداشت در میان داروخانه‌های سراسر کشور از جمله هلال‌احمر توزیع می‌شود اما باید گفت هلال‌احمر تأمین‌‌کننده داروهای کلان نیست و نمی‌تواند در این امر پاسخگو باشد.»

محمد‌رضا فاضلی، مدیر کل داروی وزارت بهداشت چندی پیش گفته بود که به علت تقاضای بالای داروی بتافرون با کمبود مقطعی این دارو برای بیماران ام‌اس مواجه شده‌ایم.

آونکس داخلی که نام دیگر آن سینوکس است در واقع تولید ایران نیست بلکه کپی شده نوع خارجی آن است و با این وصف، اکثر پزشکان نیز به بیماران مبتلا به ام‌اس مصرف نوع خارجی آن را توصیه می‌کنند.

دکتر فاضلی در این باره می‌گوید: «داروی آونکس ایرانی به میزان کافی اکنون در داروخانه‌های کشور وجود دارد. اما جو روانی که پزشکان علیه این داروی تایید شده به وجود آورده‌اند، موجب گرایش بیماران به مصرف بیش از حد انتظار داروی خارجی شده است.»

این درحالی است که یک روز پیش از تجمع بیماران ام‌اس در مقابل ساختمان هلال احمر، کامران باقری لنکرانی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در مورد مشکل گرانی داروی آونکس خارجی بیماران ام‌اس این‌گونه توضیح داده بود: با تولید نوع ایرانی این دارو در کشور(سینوکس) برخی سازمانهای بیمه نمونه خارجی این دارو را با قیمت داروی ایرانی تحت پوشش قرار داده‌اند و به همین علت فرانشیز و هزینه‌ای که بیماران برای خرید این دارو باید بپردازند افزایش یافته است.

قیمت داروی خارجی که حدود یک میلیون تومان است پس از اعمال یارانه دولتی از سوی وزارت بهداشت با قیمت 150 هزار تومان وارد چرخه توزیع می‌شود که قاعدتاً بیمه‌ها باید با 10 درصد فرانشیز یعنی به قیمت 15 هزار تومان دارو را در اختیار بیماران قرار دهند اما برخی بیمه‌ها، قیمت 50 هزار تومانی داروی ایرانی را ملاک قرار داده‌اند و 45 هزار تومان آن را می‌پردازند بنابراین بیماران این دارو را باید به قیمت 105 هزار تومان خریداری کنند.

وزیر بهداشت البته افزوده بود: توصیه ما به بیماران این است که از داروی ایرانی استفاده کنند زیرا عوارض این دارو به هیچ وجه بیشتر از داروی خارجی نیست و تجربه نشان داده که این دارو به سرعت جای خود را در بازار باز می‌کند و حتی صادرات این دارو به خارج نیز آغاز شده است.

آخرین خبری که روی تلکس خبرگزاری‌ها رفت، از قول محمد‌رضا فاضلی، مدیرکل داروی وزارت بهداشت بود: داروی بتافرون در حال ارسال به داروخانه‌های سطح تهران است و «تا دقایقی دیگر» در اختیار بیماران قرار می‌گیرد!

کد خبر 19664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز